Sunday, April 24, 2011

sCoRE OriENtEEriNG







             assalamualaikum...hai semua...apa khabar? kali ini aku nak ceritakan tentang aktiviti terakhir kelas outdoor kami iaitu score orienteering...jika sebelum ini aku dan rakan2 melakukan orienteering di sekitar fakulti sport rek sahaja...kali ini berbeza sikit kerana orienteering kami dilakukan di sekitar UiTM s.alam secara individu...peh...dengar je aktiviti ini dibuat seluruh UiTM aku risau gak la pasal larat kew aku nak berlari seluruh UiTM nie? ad ke stamina aku? untuk pengetahuan semua aktiviti ini tidak membenarkan peserta menggunakan kenderaan...sama ada motor, basikal mahupun bas...jadi kami semua dikehendaki berjalan kaki ataupun berlari dari satu tempat ke satu tempat yang lain...

             Pagi itu kami berkumpul di kedai makan bersebelahan pool...kami diberi sadikit breafing oleh lecturer kami, en,Hisyam...beliau menerangkan tentang perkara yang perlu dilakukan dan perkara yang dilarang sepanjang aktiviti ini...kemudian kami diberi orienteering card setiap seorang dan diberi no. perserta untuk berlepas...masa ini aku dapat no.12...bermakna aku peserta yang ke-12 yg akan berlepas...setelah semua selesai...seorang demi seorang peserta dilepaskan...

           Tunggu punya tunggu tiba lah giliran aku untuk melakukan aktiviti ini...aku bermula dengan agak slow sebab tak berapa faham dengan peta dan masih blur dengan destinasi yg dituju...tapi lama kelamaan aku dah atasi kelemahan itu dan mengatur strategi untuk aktiviti ini...destinasi pertama yang aku pergi ialah check point 7 yg terletak di pusat islam...seterusnya dewan Annex(cp9) dan monument(cp8)...masa kat manoment nie perjalanan aku tergendala sebab kat tempat tu ada event...jadi ada ramai la orang kat kwasan tu...tengah aku nak punch orienteering kad aku tiba2 ada pulak awek tegur aku...ingatkan nak berkenalan kew ap...rpe2 nye nk mintak tolong aku ambilkan gambar dye dgan kawan2 dye...erm...nak tak nak aku tolong gak la...sebelum aku bla awek tadi ucapkan terima kasih dan bagi kata2 semangat kat aku...ermm...bersemangat aku nak teruskan perjalanan...hehee...lepas da selesai aku pun teruskan misi aku ke check point seterusnya...

           Aku menuju ke tangki air(cp1), fakulti sains sukan dan rekreasi(cp2), vechicle washing area(cp3), pusat kesihatan(cp4), pusat sukan(cp6) dan check point terakhir yang aku pergi ialah stadium sebelum kembali ke tempat permulaan...tiba di tempat permulaan aku terus bagi orienteering card aku kat akak senior...masa aku diambil dan akak tersebut mengira markah aku...sementara menuggu kawan2 aku yang masih belum sampai...aku duduk berehat menanangkan nafas aku yg x keruan...erm...letih gile aku time nie...
tak lama kemudian semua peserta selamat tiba...kami semua berkumpul dan masa yg ditunggu-tunggu telah tiba...siapakah juara bagi pertandingan ini...jeng jeng jeng....hehee...en hisyam mengumumkan seorang peserta perempun dan 9 orang peserta lelaki telah mendapat markah penuh...erm...tahniah semua... makah aku 180/180...checkpoint 9/9dan masa 1 jam 1 minit...dapat no 2 keseluruhan...



         aduh...sedar tak sedar inilah aktiviti terakhir kami dalam kelas outdoor...banyak kenangan pahit dan manis kami sepanjang kelas ini...dan banyak juga aktiviti2 baru yang aku lakukan sepanjang kelas ini...daripada abseiling, kayaking, low rope course dan banyak lgi...terima kasih  en.HISYAM kerana telah banyak mengajar kami...doakan kejayaan kami untuk final exam yang akan datang...=)

No comments:

Post a Comment