Wednesday, March 2, 2011

kayaking...(day 5)

berkayak la pulak.

    sudah 5 hari aku berada di kem chenderoh...pada hari ini aku dijadualkan untuk melakukan aktiviti kayak pula... aktiviti ini bermula dalam jam 10 pagi... macam biasa sebelum aktiviti kami diberi breafing terlebih dahulu sebelom menjalankan aktiviti tersebut...pada kali ini breafing yang diberikan oleh fasi agak lama kerana ada peserta yang tak tahu apa2 tentang kayak...bagi aku ngan peserta2 dari kampus shah alam tak punya banyak masalah...sebab kami dah belajar dan melakukan praktikal sendiri di tasik Shah Alam...masa breafing, en fasi mamberi tunjuk ajar tentang anatomi of kayak,science of  paddle, macam mana nak kawal kayak dan banyak lagi...

     lepas selesai kami diarahkan untuk melakukan water confident..kami disuruh melakukan pelbagai bentuk ketika di dalam air..buat no 10, 12 dan lain2...tujuan kami buat water confident nie untuk mnambahkan keyakinan kami ketika berada dalam air...macam mana nak kawal pergerakan dalam air... nanti jika kami capsize ketika kayak kami x lah panic masa ada kat dalam air...lepas water confident..kami dibenarkan makan tengah hari dan solat zohor...seterusnya kami wat persiapan untuk berkayak...kami dilepaskan secara berpasangan...partner aku masa tu ialah arif..arif nie budak kelas aku jew... kre da knal lme la...so bab2 kefahaman sesama kitaorang nie memang dah ad la...aku ngan arif memulakan dayungan dari jeti camp site kami ke tengah tasik...aku ngan arif masa nie berkayak dengan lancar gak la...sebab dua2 dah ad pengalaman berkayak kat tasik shah alam kan...

     tengah syok2 berkayak, ad pulak orang wat simbol rafting kat tgah2 tsik tu...aku ngan arif pun apa lg pergi la kat kayak tu dan kami berkumpul ramai2...semua dah berkumpul, fasi masa tu, en,hamzah suruh aku tukar partner ngan peserta dari kayak lain...aku masa nie terkejut dan x brape seronok..sebab dah dapat partner yang best tibe2 fasi suh tukar plak...tp nak wat mcm mana kan...kalau x tkar x dapat pengalaman baru plak...masa nie first time dalam hidup aku berjalan atas kayak...risau gak la...takut jatuh plak kan...tapi atas bantuan semua rakan dengan mrapatkan semua kayak erat2 dan bg semangat kat aku akhirnya aku dapat gak tukar kayak...

     sampai kat kayak baru tu aku tengok partner aku perempuan...masa tu aku x knal sape dye...yang aku tau dye dari kampus jengka...tu pun sebab dye pkai bju UiTM Pahang...lepas rafting tu kami meneruskan perjalanan berkayak...sepanjang perjalanan nie la aku berkenalan ngan partner aku nie dan beborak ngan dye sambil mendayung...nama dye ayu...dye nie sporting gak la...snang aku nk berinteraksi ngan dye...dayung punya dayung...kami rafting sekali lagi...kali ini  beberapa peserta lg diarah kan untuk tukar partner...nasib bek masa nie aku x kena tukar lg....lepas tu kami sambung perjalanan hinggalah kami rafting wat kli ke-3...kali nie kami diminta melakukan 'capsize'...semua peserta wajib wat benda tu...maka satu per satu pasangan buat capsize...sampai lah ke turn aku...aku ngan ayu terbalikkan kayak dan naik semula ke kayak tersebut...kire ok gak la kitaorang wat...lg pun kiteorang beginner kan...


     lepas aku ngan ayu wat capsize, kami terpaksa tukar kayak ngan pasangan lain...so,tukar la kayak kami dari kayak sit on top ke kayak mandesta...dapat kayak lumbe pulak...sebelom nie aku x pernah bawak kayak mandesta nie...slalu bawak kayak sit on top jew...dari rafting ke-3 nie kami teruskan perjalanan...perjalanan kayak aku kali nie da mule lambat...sebab dapat kayak baru kan...patotnye kayak aku jalan lurus, nie dah jalan terhuyung hayang...kejap ke kiri...kejap ke kanan...bak kata fasi da macam 'menjahit' da...aku pun dayung kayak tu dan cari jalan macam mne nk atasi masalah tu...kami dayung skali kanan,due kli kiri...mle2 ok...tp da lme masalah 2 datang gak...sampai lah ad fasi, en.fatin bagitau yg blakang kena pandai kawal dan men brek...aku pun wat la apa yg en.fatin cakap...alhmdllah...lancar gak la perjalanan kami...mslah yg tadi tu masih ad lagi tp da berkurang la...x la seteruk mula2 tu...aku ngan ayu teruskan mendayung kayak kami sampai la kew destinasi terakhir kami iaitu camp site...

    Dah sampai camp site tu memang seronok la...berjaya gak kami harungi cabaran2 sepanjang berkayak...jauh gak perjalanan kami...perasaan masa nie dah bercampur aduk...penat + seronok + x puas berkayak, semua ada la...tapi yang paling penting aku seronok gila masa aktiviti nie...nie la aktiviti paling seronok yang aku lakukan sepanjang kem di Chenderoh...harap lepas nie ad lagi aktiviti kayak....heheee...=)


Rafting time.

antara peserta yang capsize di  tasik Chenderoh.

No comments:

Post a Comment