Tuesday, March 1, 2011

trEkkInG (day 4)

permandangan tasik dari puncak gunung.

Tiba hari ke-4 di kem chenderoh...mengikut jadual yang ditetapkan...aktiviti aku pada hari ini adalah jungle treeking...so pada pagi itu kami bangun macam biasa...pkul 5 pagi...solat subuh, Malaysia cergas dan sarapan... lepas sarapan, kami berkumpul untuk breafing jungle trekking...kami diberi tunjuk ajar tentang perkara yang perlu dibuat dan perkara yang dilarang semasa menjalankan aktiviti trekking...kami juga diarahkan membawa baju sejuk(beambraker),air, parang dan tali...selepas breafing, kami diberikan bahan amanah iaitu makanan dan minuman pensyarah,alumni dan fasi yang turut serta...

Lepas semua dah selesai...berbekalkan life jacket fsr, kami berenang menyeberangi tasik...sebelum kami melakukan trekking...kami dikehendaki menyeberangi tasik dahulu sebelum berjalan ke destinasi trekking...dalam 20 minit berenang...kami tiba ke jeti yg dituju...selepas itu...dengan keadaan yang basah kuyup tu kami berjalan ke kaki gunung, seterusnya melakukan aktiviti mendaki di gunung berkenaan...sepanjang perjalanan semasa jungle treeking nie...macam2 kawasan yang kami lalu...ladang getah la, kawasan kg la,laluan curam, kebun dan banyak lagi lah...yang paling aku tak tahan masa lalu kebun durian...masa tu banyak gila durian yg dah gugur...geram je aku tengok...rasa nak mkan je sume durian tu...hehehe...

Masa melakukan aktiviti trekking nie aku rasa seronok...tambah2 lagi bila dah sampai puncak gunung tu...dapat tengok permandangan tasik dari ats, dengan udara yang nyaman...memang syok habis la...lepas da sampai di puncak gunung...kami makan  makanan yg dibawa...masa nie kami beri bahan amanah yang kami bawa tadi kepada fasi,pensyarah dan alumni...lepas makan, kami berehat seketika sebelom meneruskan perjalanan turun gunung berkenaan...semasa menuruni gunung kami mengambil masa yang agk singkat berbanding semasa mendaki tadi..sepanjang perjalanan menuruni gunung itu juga ada ahli kumpulan aku yang tergelicir...mungkin kerana permukaan jalan yang licin ditambah pula dengan tapak kasut dieorang yang licin tu...x lama lepas tu kami sampai di kaki bukit...kami mengikut laluan yang sama untuk pulang...pergi ke jeti dan seterusnya berenang pulang ke camp site...sekian..

' gunung siku'  semasa di puncak gunung.